Det at du er blitt innkalt til intervju betyr at bedriften som skal ansette anser at du er relevant for stillingen. Søknaden og CVen din har vært interessant nok til at selskapet ønsker å ta en nærmere prat med deg. Da har du allerede gjort mye riktig i tillegg til at du nødvendigvis er høyst relevant til stillingen.
Hensikten med intervjuet er at en mulig arbeidsgiver skal få et personlig inntrykk av deg, og har mulighet til å avklare eventuelle uklarheter fra CV eller søknad. Personlig kjemi er jo også viktig, så på intervjuet får man «kjent» litt på det. Intervjuet er også et møte hvor du skal få svar på det du lurer på, og finne ut om dette er en arbeidsplass du virkelig ønsker å jobbe på.
Forberedelse til intervjuet
For å kunne være godt forberedt til intervjuet – som jo er veldig viktig – bør du på forhånd
ha god kunnskap om bedriften – via hjemmesider, google, bekjente e.l.
være 100% sikker på hvor og når du skal møte – gå gjerne dit dagen før for å være sikker
ha forberedt spørsmål du lurer på om stillingen eller bedriften
ha laget deg en liten mappe hvor du har med stillingsutlysningen, CVen din, søknaden din og eventuelle spørsmål du har forberedt. Dersom du har fått beskjed om å ta med vitnemål, attester eller annet bør dette også være med – helst ferdig kopiert så du bare kan gi det fra deg på intervjuet
Husk å tenke over hva du skal ha på deg. Generelt er det bedre å være litt for pyntet enn upyntet. Sørg også for at du lukter godt – snus og røyk rett før du går inn på et intervju må du unngå. Det gir et utrolig dårlig førsteinntrykk.
Gjennomføring av intervjuet
Det er store forskjeller i hva slags intervjuer som gjennomføres i bedrifter rundt om. Hvem som intervjuer deg og hva de spør om kan du ikke styre. Så derfor bør du fokusere på det du kan påvirke selv.
Et intervju hos et bemanningsbyrå eller headhunter-firma vil mest sannsynlig være temmelig forskjellig fra et intervju hos en konkret bedrift. Bemanningsbyråene vil nok ha et litt annet fokus på intervjuet ettersom de kan også ha andre stillinger i tankene når de snakker med deg – og det kan jo være til din fordel. Men det er fortsatt viktig å være godt forberedt ettersom konsulenten i bemanningsselskapet blir din viktigste «markedsfører» til en potensiell kunde. Så du må fortsatt overbevise konsulenten om du er rett person til akkurat den konkrete stillingen. Her er noen tips du kan tenke over:
- møt presis. 5 minutter før er fint – men ikke noe særlig mer. Dersom du mot formodning ser at du kommer for sent er det veldig viktig at du ringer kontaktpersonen og informerer om at du er forsinket. Når du ser at du ikke rekker avtalen, ring med en gang.
- tenk på kroppsspråket ditt – ha et fast håndtrykk
- smil og forsøk å slappe av – vær deg selv
- husk blikkontakt
- husk at dette også er en samtale hvor du skal bli overbevist om at dette er en stilling for deg
- være engasjert og interessert
- svar på det du blir spurt om
- husk å spørre om det du lurer på som du allerede har forberedt. Det er helt greit å ta en titt på notatene dine under intervjuet
- når intervjuet er over, sørg for at du vet hva planen videre er – når får du høre noe mer?
Referanser
Det er veldig vanlig å måtte oppgi referanser på det første intervjuet. Som oftest vil en potensiell arbeidsgiver ha referanse fra overordnede. Det er ikke vanlig å kreve at du skal oppgi referanse fra den arbeidsgiveren du har i dag. I så tilfelle vil det være praktisk talt samtidig med at du har fått jobben – at du har fått jobben under forutsetning av at referansen er bra.
Et viktig poeng når det gjelder referanser er at de som du oppgir må vite om den konkrete stillingen du har søkt på. Hvis ikke blir svarene de gir bare være generelt om deg, og ikke spisset mot den stillingen du vurderes til. Dessuten vil nok ikke (burde i hvert fall ikke) en referanseperson oppgi en referanse om deg uten at du har bedt konkret om det. Husk at referansen kan være det som gjør at det akkurat vipper til din fordel – så hva vedkommende sier kan være avgjørende. Snakk med din referanseperson om hva vedkommende skal si om deg.
Etter jobbintervjuet
Noen små tips etter intervjuet er:
- sørg for å holde avtalen(e) du gjorde på intervjuet
- dersom det er noe viktig som du glemte å si på intervjuet – ring personen som intervjuet deg og fortell det du glemte
- dersom du ikke har hørt noe fra selskapet innen det du mener er rimelig tid (eller tidspunktet som ble snakket om på intervjuet), ring igjen og hør hva som skjer videre
Helt til slutt
- vær en offensiv utgave av deg selv, men ikke ta æren for noe du ikke har dekning for
- ikke still spørsmål med helt opplagte svar
- ikke snakk negativt om andre personer eller arbeidsgivere
- ikke kle deg for glorete eller utfordrende
- sett mobiltelefonen på lydløs